Voor 18:00 besteld, morgen in huis!

4,9 / 5
9 beoordelingen!

Stichting Webshop Keurmerk

14 dagen gratis retourrecht!

Winkelwagen

Wat is OLED

Wat zijn OLED schermen?

Door: Bodhi Dogger
27 okt. 2021

Blogpost delen:

Smartphones, tablets, tv’s en andere apparaten zijn steeds vaker voorzien van oled schermen. Maar wat zijn dat nou eigenlijk precies en verschijnen er alweer betere technieken aan de horizon?

De kans is groot dat jouw nieuwe smartphone of tv over een oled-scherm beschikt. Vroeger was de standaard TFT(LCD). Dergelijke beeldschermen waren (en zijn) opgebouwd uit op het glas zelf aangebrachte transistoren. Die schakelen vervolgens vloeibare kristallen per pixel verdeeld over de primaire kleuren rood, groen en blauw – op lichtdoorlatend of blokkerend (of gedeeltelijk lichtdoorlatend). Op die manier zijn alle mogelijke kleuren te mengen. Wel is een egale achtergrondverlichting met puur wit licht nodig. Precies dat maakt een LCD-scherm minder energie-efficiënt. Zelfs als je namelijk alle pixels zwart zou maken, gebruikt het geheel dezelfde energie als bij alle pixels wit. De achtergrondverlichting blijft namelijk altijd branden. Ook geldt dat een ‘zwarte’ pixel de achtergrondverlichting nooit 100% tegen zal houden; er blijft dus altijd een heel klein beetje licht doorschijnen. Voor dagelijks gebruik geen drama, de verhoudingen tussen de lichte en donkere delen zijn zo groot dat je ogen zwart gewoon als zwart interpreteren.

Zwarter met OLED

Toch zijn beide nadelen (energieverbruik en licht-doorschijning) eenvoudig op te lossen. Namelijk door elke pixel in beeld zelf licht te laten genereren. Dat kan bijvoorbeeld met oled. Dat zijn leds die opgebouwd zijn uit een organisch materiaal dat eenvoudig aan te brengen is op een glasplaat (of kunststof drager). De pixels zijn weer opgebouwd uit clusters van rode, groene en blauwe exemplaren, maar deze keer dus uit een echt oplichtend minuscuul ledje. Daarbij geldt: leds die uit staan of minder helder licht produceren verbruiken geen of minder energie dan volop brandende exemplaren. Een oled-scherm is dus (vooral als veel zwarte of donkere delen in het getoonde beeld staan) energiezuiniger. Het verklaart ook waarom fabrikanten van smartphones blij zijn met donkere thema’s: die zijn energiezuiniger, waardoor je batterijlading langer mee gaat. Verder geldt dat uit ook echt uit is, ofwel: zwart is zwart, zonder restlicht. Bij lcd- en tft-panelen is zwart wat grauwer, omdat er licht aan te pas komt.

Nadelen van OLED

Helaas kent de oled ook nadelen. Ten eerste is er de duidelijk kortere levensduur. Omdat de led’s gemaakt zijn van een organisch basismateriaal ‘bederft’ dat na een bepaalde tijd. Inmiddels zijn we op het punt aanbeland waarbij fabrikanten claimen dat de levensuur van oled’s minstens zo lang is als die van gewone led’s. Dat valt nog altijd te betwijfelen, maar het is iets wat de tijd zal leren. Een ander euvel is een vervelende: inbranden. Lang stilstaande beelden op een oled scherm (denk aan een menubalk, zenderlogo, klokje enzovoorts) vormen na verloop van tijd een soort van permanente schaduw. Als je dan een ander beeld zonder dat element bekijkt zie je het element nog steeds vaag in beeld.

Gelukkig word hier flink aan gewerkt. Met name televisies hebben trucs om inbranding te voorkomen. Door bijvoorbeeld niet bewegende, vaststaande elementen te detecteren en ongemerkt af en toe eens een paar pixels op te schuiven. Ook is het verstandig om oled-tv’s standby te laten staan. Als je slaapt, worden regelmatig onderhoudsprogramma’s uitgevoerd die de beeldweergave zo optimaal mogelijk houden. let op: dit is niet bij elk apparaat zo. Dus conclusie: oled geeft mooie kleuren en is het als optie zeker waard, alleen dim je helderheid soms om inbranding te voorkomen!

We hopen je wat geleerd te hebben in dit artikel. Als je nog steeds vragen hebt kun je gerust contact met ons opnemen door op de chat rechtsonder te drukken of door ons een mailtje te sturen op: [email protected].

Volg ons op social media:
Facebook   Instagram   LinkedIn

Lees verder

verschil tussen chromebook windows
27 sep. 2021
Om te beginnen, Windows is een besturingssysteem en een Chromebook is een laptop (vaak gebruikt door studenten). Op een Chromebook draait ChromeOS, maar wat zijn...
Verschil tussen macbook en chromebook
18 nov. 2021
Ben je in de markt voor een nieuwe laptop en twijfel je tussen een MacBook of een Chromebook? Dan zetten we in dit artikel beide...
goede hardware
6 sep. 2021
Een onderwerp waar je vaak even langs een winkel voor gaat en vraagt wat goed is. Het probleem is echter dat weinig mensen weten wat...

Webshop keurmerk

Onze vermelding op sys.keurmerk.info/

PC Toppers is een gekeurde webshop door Stichting Webshop Keurmerk.

Bekijk hier ons certificaat

Klantenservice

Terug

Producten

PC Toppers maakt gebruik van een Grade systeem om aan te geven hoe het uiterlijk van een bepaald model eruit ziet. De laptops in de afbeeldingen zijn niet de daadwerkelijke laptops die aangeboden worden, deze worden puur gebruikt als voorbeeld.

De sterren systeem heeft alleen betrekking tot het uiterlijk qua gebruikssporen van de laptop en geeft dus geen verdere informatie over specificaties, status van de accu etc.

Laptops worden altijd geleverd met een toetsenbord in US QWERTY of AZERTY op aanvraag.

Bij veel producten kan u bepaalde specificaties upgraden. Welke specificaties geüpgraded kunnen worden is afhankelijk van het product.

Bij een upgrade van een grotere SSD wordt de SSD waarmee het product oorspronkelijk geleverd zou worden niet meegeleverd.

Ja, je ontvangt altijd een factuur per e-mail. Indien je tijdens het afrekenen je bedrijfsnaam invoert, ontvang je een btw-factuur op naam. Let-op: indien het een marge product betreft ontvangt u geen btw-factuur maar een marge factuur. De gegevens voor de btw-factuur kun je invullen tijdens het bestellen.

Staat je vraag er niet tussen? Neem contact met ons op:

085-0606775
[email protected]

Klantenservice

Terug

Betalingen

PC Toppers biedt verschillende betaalmogelijkheden aan, die allemaal kosteloos zijn in gebruik:

  • iDeal
  • Bancontact
  • Apple Pay
  • Klarna Achteraf Betalen
  • Creditcard (Maestro, Mastercard & Visa)

Om te zorgen dat alle betalingen veilig verlopen, maken wij gebruik van een beveiligde internetverbinding.

Deze verbinding wordt automatisch tot stand gebracht zodra je onze website bezoekt.

Hiermee worden alle betalingsgegevens versleuteld verstuurd. Je herkent onze veilige SSL-verbinding aan het gesloten hangslot in de adresbalk.

Staat je vraag er niet tussen? Neem contact met ons op:

085-0606775
[email protected]

Klantenservice

Terug

Garantie & Retour

Als een device niet naar behoren functioneert binnen de toepasselijke garantietermijn, zullen we met een passende oplossing komen. Je device zal dan gratis worden gerepareerd of geruild worden voor een vergelijkbaar exemplaar.

Is dit niet mogelijk? Dan krijg je je geld terug.

Voor alle artikelen die je bij ons koopt, geldt de wettelijke garantie. Wettelijke garantie wil zeggen dat jouw aangekochte product datgene is of moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten.

Bij refurbished artikelen is de standaard garantieperiode 1 jaar.

Bij nieuwe artikelen is de standaard garantieperiode 2 jaar.

Wanneer het probleem een gebruikersfout betreft, valt dit buiten de garantie. Met gebruikersfouten worden onder andere val-, stoot- en vochtschade bedoeld. De garantie vervalt ook bij toepassing van illegale software zonder het merk van de fabrikant. Twijfel je over de garantie? Neem dan contact met ons op. Laat je een device repareren of onderdelen vervangen bij een externe partij? Ook dan vervalt de garantie bij PC Toppers. Verder vallen onderstaande punten buiten onze garantie:

  • Technische mankementen na onze garantieperiode
  • Gebogen toestellen
  • Gebroken cameralens of onderdelen
  • Beschadigde of vieze laadconnector
  • Loszittende onderdelen hoofdtelefoon aansluiting / AUX Flex
  • Loslatende coating bij Retina Macbook schermen

Het duurt gemiddeld 1 tot 3 werkdagen voordat je product bij ons arriveert. Vervolgens proberen we binnen 48 uur je product te repareren en te retourneren. Hierna wordt je product weer naar je teruggestuurd.

Heb je een probleem met het moederbord? Dan kan de reparatie langer duren vanwege de complexiteit.

Bij de keuze voor “geld retour” is de terugbetaaltermijn zo snel mogelijk en in ieder geval binnen 7 dagen nadat u de herroepingsmededeling van de klant heeft ontvangen.

Let op: deze keuze is enkel geldig binnen de 14 dagen bedenktijd.

Helaas is het zo, dat als je toestel zware fysieke schade heeft opgelopen waardoor de glazen onderdelen zijn gebroken, of wanneer de telefoon verbogen is of waterschade heeft opgelopen, het toestel niet meer kan worden gerepareerd onder de garantie. Dit staat ook vermeld in “Garantie & Retour”.

In zo’n situatie kun je ons je toestel toesturen waarna we het toestel tegen betaling repareren. Indien de telefoon zo beschadigd is dat deze niet meer kan worden gerepareerd, kunnen we een schatting van de reparatiekosten opstellen welke je voor je verzekering kan gebruiken.

Staat je vraag er niet tussen? Neem contact met ons op:

085-0606775
[email protected]

Filters

Prijs
Merk
Schermgrootte
Processor
Besturingssysteem
Ingebouwde camera

Klantenservice

Terug

Bestellen & Levering

Standaard verzenden wij pakketten met PostNL en UPS de kosten hiervan bedragen €7,50 euro (excl. BTW).

Bestellingen boven €100 euro worden binnen Nederland en België gratis verzonden.

Wij versturen onze pakketten via PostNL en UPS.
Je bestelling wordt altijd verzekerd verzonden.

Het is helaas niet mogelijk om je pakket af te halen, wel kun via de de PostNL of UPS app kiezen om je pakket bij een pakketpunt te laten bezorgen.

Wij streven ernaar om alle pakketten dezelfde dag nog te verzenden (indien voor 18:00 besteld).

Je ontvangt dezelfde dag daarom ook een email met de Track & Trace waarmee je jouw bestelling kunt volgen.

De bevestigingsmail wordt automatisch verstuurd. Controleer ook even je postvak “ongewenst” (spam). Staat de e-mail daar ook niet in? Dan heb je misschien een verkeerd e-mailadres ingevuld. Als je er niet uitkomt neem dan contact met ons op. Dit kan telefonisch of via ons e-mailadres. Deze kun je hier vinden:

085-0606775
[email protected]
Allereerst spijt het ons dat je een klacht hebt. We helpen je graag om dit op te lossen. Je kunt ons bereiken via de onderstaande contactmethodes:

085-0606775
[email protected]
Dat vinden we erg vervelend. Zoek in dat geval zo snel mogelijk contact met onze servicedesk. Dat kan per e-mail, telefonisch én via de live chat op onze website. Je kunt ons bereiken via de onderstaande contactmethodes:

085-0606775
[email protected]
Het afleveradres kan zolang de bestelling nog niet verzonden is gewijzigd worden.

We vragen je in dit geval contact op te nemen met de klantenservice. Wanneer je artikel reeds verzonden is, is het helaas niet mogelijk het te wijzigen. Je kunt ons bereiken via de onderstaande contactmethodes:

085-0606775
[email protected]
Staat je vraag er niet tussen? Neem contact met ons op:

085-0606775
[email protected]

Inloggen

Nog geen account? Registreer een account.