Voor 18:00 besteld, morgen in huis!

4,9 / 5
9 beoordelingen!

Stichting Webshop Keurmerk

14 dagen gratis retourrecht!

Winkelwagen

Verschil tussen macbook en chromebook

MacBook vs Chromebook: wanneer kies je welke laptop?

Door: Bodhi Dogger
18 nov. 2021

Blogpost delen:

Ben je in de markt voor een nieuwe laptop en twijfel je tussen een MacBook of een Chromebook? Dan zetten we in dit artikel beide type laptops tegenover elkaar, zodat je een goede, gedegen keuze kunt maken.

Tussen welke laptop je wil en welke laptop je nodig hebt, zit een groot verschil. Soms is het verleidelijk een duur of mooi model aan te schaffen, terwijl een veel goedkopere optie ook prima is. Het ligt er maar net aan wat je ermee wil doen. Zowel de Macbook als de Chromebook hebben zo hun voor- en nadelen en die zetten we in dit artikel op een rijtje. Wat is de beste optie voor jou?

Voordelen

MacBooks zijn bijvoorbeeld snel en betrouwbaar. Ze bieden veelal high-end hardware aan, inclusief de snelle M1-processor van Apple. Daarnaast hebben ze een mooi display, zijn ze licht en dun (waardoor ze erg draagbaar zijn) en zijn er opties voor schermen van 16- of 13-inch. Met ongeveer achttien uur op de klok is de batterijduur heel goed en er zijn verder weinig tot geen virussen beschikbaar (al moet je er wel rekening mee houden dat dit in de toekomst toeneemt). Verder betaal je voor het fijne design en kom je als Apple-gebruiker thuis in een warm ecosysteem van apparaten.

Daar tegenover staan natuurlijk de veel goedkopere Chromebooks. Ook deze laptops zijn over het algemeen dun en draagbaar en kom je ze tegen met allerlei schermformaten (van 11- tot 15,6-inch en in een zeldzaam geval groter). Ook Chromebooks hebben relatief weinig last van malware en virussen, maar je moet wel oppassen welke apps je uit de Google Play Store downloadt. De hardware is redelijk snel, zolang je niet teveel taken uitvoert. Ook is het besturingssysteem schoon en opgeruimd en het meeste gaat via de cloud. Bovendien is het zo dat Chromebooks vaak meerdere standen hebben en ook als tablet te gebruiken zijn.

Nadelen

Zowel de MacBook als de Chromebook hebben zo hun nadelen. Een MacBook is ontzettend duur en in beperkte vormen beschikbaar. De huidige MacBook-modellen beschikken daarnaast niet over een HDMI-poort of USB-poort, dus voor sommige functies ben je aangewezen op een serie adapters. De hardware is moeilijk en duur om te repareren, je kunt zelf het werkgeheugen niet uitbreiden en je loopt tegen het probleem aan dat sommige apps of programma’s niet beschikbaar zijn voor macOS.


De Chromebook is niet zonder nadelen. Zo is het vaak zo dat je een beperkte lokale opslag hebt. Niet gek, aangezien je voornamelijk werkt in de cloud – maar soms wil je gewoon iets offline meenemen. Zonder internetverbinding zijn de apparaten bijna nutteloos, al zijn steeds meer functies offline te gebruiken. De kwaliteit van het scherm is vaak ondermaats (voor mediaconsumptie) en ook hier tref je mogelijk niet alle apps aan die je wel op Windows aantreft. Bovendien zijn Chromebooks soms een beetje traag, vanwege langzame of verouderde hardware aan boord. Ook Chromebooks zijn bijna niet te repareren, omdat veel vast gesoldeerd op het moederbord zit. Maar er zijn ook amper onderdelen voor te koop.


Tot slot zijn er nog wat dingen om rekening mee te houden. In beide gevallen geldt: hoe meer geld je ertegenaan gooit, hoe beter de interne hardware vaak is. Een goede processor en meer werkgeheugen kan het verschil maken in een prettige laptopervaring. Echter, op gebied van specificaties zijn beide soorten laptops niet met elkaar vergelijkbaar. Daarom is het belangrijk om te weten wat je wil doen met je laptop en nog belangrijker, wat je budget is.

Als geld geen issue is en je wil een goedwerkende laptop hebben die veel taken met gemak uitvoert en bijvoorbeeld zeer geschikt is voor audiovisuele bewerkingen, dan kun je het beste voor een MacBook gaan. Ben je gewoonweg op zoek naar een goede typmachine en werk je vrijwel nooit zonder internet, dan is een Chromebook een optie. In beide gevallen moet je er rekening mee houden dat je soms apps mist die je zou willen gebruiken, maar zowel Apple als Google bieden voor allerlei vooraanstaande programma’s alternatieven aan. Mocht je nou niet kunnen wennen aan beide besturingssystemen, en wil je ook niet te veel geld uitgeven? Dan kan je altijd nog voor een betrouwbare refurbished Windows laptop gaan!



Als je nog steeds vragen hebt kun je gerust contact met ons opnemen door op de chat rechtsonder te drukken of door ons een mailtje te sturen op: [email protected].

Volg ons op social media:
Facebook   Instagram   LinkedIn

Lees verder

Verschil tussen macbook en chromebook
18 nov. 2021
Ben je in de markt voor een nieuwe laptop en twijfel je tussen een MacBook of een Chromebook? Dan zetten we in dit artikel beide...
Hoe duurzaam is de iPhone 13 in productie
3 mei. 2022
Ook voor Apple is het tijd om een stuk duurzamer worden. Apple heeft grote beloftes betreft het klimaat, maar weet het die ook waar te...
Refurbished VS Nieuw
7 dec. 2021
Refurbished blijft voor vele toch een grijs gebied. Wat kun je verwachten van het uiterlijk van de refurbished laptop of desktop? Werkt deze wel even...

Webshop keurmerk

Onze vermelding op sys.keurmerk.info/

PC Toppers is een gekeurde webshop door Stichting Webshop Keurmerk.

Bekijk hier ons certificaat

Klantenservice

Terug

Producten

PC Toppers maakt gebruik van een Grade systeem om aan te geven hoe het uiterlijk van een bepaald model eruit ziet. De laptops in de afbeeldingen zijn niet de daadwerkelijke laptops die aangeboden worden, deze worden puur gebruikt als voorbeeld.

De sterren systeem heeft alleen betrekking tot het uiterlijk qua gebruikssporen van de laptop en geeft dus geen verdere informatie over specificaties, status van de accu etc.

Laptops worden altijd geleverd met een toetsenbord in US QWERTY of AZERTY op aanvraag.

Bij veel producten kan u bepaalde specificaties upgraden. Welke specificaties geüpgraded kunnen worden is afhankelijk van het product.

Bij een upgrade van een grotere SSD wordt de SSD waarmee het product oorspronkelijk geleverd zou worden niet meegeleverd.

Ja, je ontvangt altijd een factuur per e-mail. Indien je tijdens het afrekenen je bedrijfsnaam invoert, ontvang je een btw-factuur op naam. Let-op: indien het een marge product betreft ontvangt u geen btw-factuur maar een marge factuur. De gegevens voor de btw-factuur kun je invullen tijdens het bestellen.

Staat je vraag er niet tussen? Neem contact met ons op:

085-0606775
[email protected]

Klantenservice

Terug

Betalingen

PC Toppers biedt verschillende betaalmogelijkheden aan, die allemaal kosteloos zijn in gebruik:

  • iDeal
  • Bancontact
  • Apple Pay
  • Klarna Achteraf Betalen
  • Creditcard (Maestro, Mastercard & Visa)

Om te zorgen dat alle betalingen veilig verlopen, maken wij gebruik van een beveiligde internetverbinding.

Deze verbinding wordt automatisch tot stand gebracht zodra je onze website bezoekt.

Hiermee worden alle betalingsgegevens versleuteld verstuurd. Je herkent onze veilige SSL-verbinding aan het gesloten hangslot in de adresbalk.

Staat je vraag er niet tussen? Neem contact met ons op:

085-0606775
[email protected]

Klantenservice

Terug

Garantie & Retour

Als een device niet naar behoren functioneert binnen de toepasselijke garantietermijn, zullen we met een passende oplossing komen. Je device zal dan gratis worden gerepareerd of geruild worden voor een vergelijkbaar exemplaar.

Is dit niet mogelijk? Dan krijg je je geld terug.

Voor alle artikelen die je bij ons koopt, geldt de wettelijke garantie. Wettelijke garantie wil zeggen dat jouw aangekochte product datgene is of moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten.

Bij refurbished artikelen is de standaard garantieperiode 1 jaar.

Bij nieuwe artikelen is de standaard garantieperiode 2 jaar.

Wanneer het probleem een gebruikersfout betreft, valt dit buiten de garantie. Met gebruikersfouten worden onder andere val-, stoot- en vochtschade bedoeld. De garantie vervalt ook bij toepassing van illegale software zonder het merk van de fabrikant. Twijfel je over de garantie? Neem dan contact met ons op. Laat je een device repareren of onderdelen vervangen bij een externe partij? Ook dan vervalt de garantie bij PC Toppers. Verder vallen onderstaande punten buiten onze garantie:

  • Technische mankementen na onze garantieperiode
  • Gebogen toestellen
  • Gebroken cameralens of onderdelen
  • Beschadigde of vieze laadconnector
  • Loszittende onderdelen hoofdtelefoon aansluiting / AUX Flex
  • Loslatende coating bij Retina Macbook schermen

Het duurt gemiddeld 1 tot 3 werkdagen voordat je product bij ons arriveert. Vervolgens proberen we binnen 48 uur je product te repareren en te retourneren. Hierna wordt je product weer naar je teruggestuurd.

Heb je een probleem met het moederbord? Dan kan de reparatie langer duren vanwege de complexiteit.

Bij de keuze voor “geld retour” is de terugbetaaltermijn zo snel mogelijk en in ieder geval binnen 7 dagen nadat u de herroepingsmededeling van de klant heeft ontvangen.

Let op: deze keuze is enkel geldig binnen de 14 dagen bedenktijd.

Helaas is het zo, dat als je toestel zware fysieke schade heeft opgelopen waardoor de glazen onderdelen zijn gebroken, of wanneer de telefoon verbogen is of waterschade heeft opgelopen, het toestel niet meer kan worden gerepareerd onder de garantie. Dit staat ook vermeld in “Garantie & Retour”.

In zo’n situatie kun je ons je toestel toesturen waarna we het toestel tegen betaling repareren. Indien de telefoon zo beschadigd is dat deze niet meer kan worden gerepareerd, kunnen we een schatting van de reparatiekosten opstellen welke je voor je verzekering kan gebruiken.

Staat je vraag er niet tussen? Neem contact met ons op:

085-0606775
[email protected]

Filters

Prijs
Merk
Schermgrootte
Processor
Besturingssysteem
Ingebouwde camera

Klantenservice

Terug

Bestellen & Levering

Standaard verzenden wij pakketten met PostNL en UPS de kosten hiervan bedragen €7,50 euro (excl. BTW).

Bestellingen boven €100 euro worden binnen Nederland en België gratis verzonden.

Wij versturen onze pakketten via PostNL en UPS.
Je bestelling wordt altijd verzekerd verzonden.

Het is helaas niet mogelijk om je pakket af te halen, wel kun via de de PostNL of UPS app kiezen om je pakket bij een pakketpunt te laten bezorgen.

Wij streven ernaar om alle pakketten dezelfde dag nog te verzenden (indien voor 18:00 besteld).

Je ontvangt dezelfde dag daarom ook een email met de Track & Trace waarmee je jouw bestelling kunt volgen.

De bevestigingsmail wordt automatisch verstuurd. Controleer ook even je postvak “ongewenst” (spam). Staat de e-mail daar ook niet in? Dan heb je misschien een verkeerd e-mailadres ingevuld. Als je er niet uitkomt neem dan contact met ons op. Dit kan telefonisch of via ons e-mailadres. Deze kun je hier vinden:

085-0606775
[email protected]
Allereerst spijt het ons dat je een klacht hebt. We helpen je graag om dit op te lossen. Je kunt ons bereiken via de onderstaande contactmethodes:

085-0606775
[email protected]
Dat vinden we erg vervelend. Zoek in dat geval zo snel mogelijk contact met onze servicedesk. Dat kan per e-mail, telefonisch én via de live chat op onze website. Je kunt ons bereiken via de onderstaande contactmethodes:

085-0606775
[email protected]
Het afleveradres kan zolang de bestelling nog niet verzonden is gewijzigd worden.

We vragen je in dit geval contact op te nemen met de klantenservice. Wanneer je artikel reeds verzonden is, is het helaas niet mogelijk het te wijzigen. Je kunt ons bereiken via de onderstaande contactmethodes:

085-0606775
[email protected]
Staat je vraag er niet tussen? Neem contact met ons op:

085-0606775
[email protected]

Inloggen

Nog geen account? Registreer een account.