Voor 18:00 besteld, morgen in huis!

4,9 / 5
9 beoordelingen!

Stichting Webshop Keurmerk

14 dagen gratis retourrecht!

Winkelwagen

hoe controleer ik de temperatuur van mijn computer of laptop_00000

Hoe controleer ik de temperatuur van mijn computer of laptop?

Door: Bodhi Dogger
6 okt. 2021

Blogpost delen:

Heb je regelmatig last van je laptop of PC die wel heel erg heet word? Als uw pc spontaan afsluit, vastloopt of traag wordt tijdens intensieve taken, kan oververhitting een vervelend probleem zijn. Lees hier hoe je dit kunt controleren!

Via de taakbalk is de temperatuur wel te controleren, echter toont dit niet altijd alle benodigde informatie.

Je zou in de BIOS van je systeem kunnen duiken om de informatie te vinden, maar dat is een hoop gedoe om een ​​eenvoudige sensormeting te vinden.
Gelukkig zijn er verschillende gratis programma’s die het gemakkelijk maken om de temperatuur van je processor te zien.

Hoe controleer ik de CPU temperatuur?

De snelste en gemakkelijkste manier om uw CPU-temperatuur te controleren, is door de applicatie Core Temp te gebruiken.
Let wel op tijdens de installatie! Net als veel andere gratis programma’s word er geprobeerd bloatware (extra ongevraagde programma`s) te installeren, in dit soort gevallen word aangeraden vakjes uit te schakelen tijdens de installatie.
Eenmaal geïnstalleerd, kun je Core Temp openen om een ​​eenvoudige blik te werpen op de huidige staat van je CPU, en een gemiddelde temperatuurwaarde onderaan het venster.

Core Temp in systeem vak

Met het instellingenmenu van Core Temp kun je precies aanpassen wat je in het systeem vak ziet, en hoe alles wordt weergegeven. De standaardconfiguratie laat in de meeste gevallen voldoende zien. CPU oververhit raakt of presteert zoals verwacht.

Wat is de beste temperatuur voor mijn CPU?

De maximale temperatuur varieert van processor tot processor.
De meeste gratis monitoringsoftware geeft de informatie weer als “Tj. Maximaal.” Dat staat voor de temperatuur maximale temperatuur.

Onder de 60° C: Uitstekend
60° C tot 70° C: Loopt nog steeds goed, maar wordt een beetje warmer. Overweeg om het stof van uw pc te verwijderen als de CPU temperatuur na verloop van tijd blijft oplopen.
70° C tot 80° C: dit is heter dan gebruikelijk tenzij je de CPU hebt overclocked. mocht dit niet geval zijn, controleer dan zeker of je ventilatoren werken en dat er geen stof is die de lucht uitlaat van je systeem verstopt.
80° C tot 90° C: Dit is zeker te heet voor langdurig gebruik. Controleer je hardware op kapotte ventilatoren of stofophoping, en als je aan het overclocken bent, draai je je instellingen terug, vooral het voltage mocht deze zijn aangepast.

Een opmerkelijke uitzondering: we zien soms dat krachtigere laptopprocessors het begin van de 80 bereiken tijdens gamesessies wanneer ze zijn aangesloten, waarna ze de prestaties gaan terugdringen. Echter als de temperatuur de 85 ° C overschrijdt, moet dit zeker worden nagekeken.

Hoe verlaag ik de CPU temperatuur?

Als je regelmatig hoge CPU temperaturen tegenkomt, zijn er enkele stappen die je kunt nemen om het probleem op te lossen.

Maak eerst uw pc schoon.
Hoge CPU temperaturen worden vaak veroorzaakt door jarenlang stof en vuil in de behuizing. Hierdoor krijg je o.a. last van verstopte ventilatoren. Dit kan gemakkelijk verholpen worden door de behuizing van binnen schoon te spuiten met bijvoorbeeld perslucht of een compressor.

In de meeste gevallen lost dit het probleem op. Zo niet, dan zijn intensievere stappen van toepassing.
De koelpasta die warmte van je CPU naar de koeler overbrengt, is mogelijk uitgedroogd als je je pc een paar jaar hebt gehad. Dat kan temperatuurpieken veroorzaken.
Het verwijderen van de oude koelpasta met ontsmettingsalcohol en het aanbrengen van een nieuwe laag kan mogelijk helpen om de temperatuur aanzienlijk te verlagen. Een herbruikbare tube kost gemiddeld €10 tot €15.

We hopen je wat geleerd te hebben in dit artikel. Als je nog steeds vragen hebt kun je gerust contact met ons opnemen door op de chat rechtsonder te drukken of door ons een mailtje te sturen op: [email protected].

Volg ons op social media:
Facebook   Instagram   LinkedIn

Lees verder

SSD met een andere insteek
17 feb. 2022
Een SSD is een fraaie aanwinst in je systeem, als aanvulling op, of als vervanging van, je oude harddisk. Tot voor kort sloot je je...
Hoe verberg je het waarschuwing icoontje van Windows Defender
11 okt. 2021
Zie je een waarschuwingicoontje op het logo van Windows Defender in plaats van een groen cirkeltje met een vinkje ? Wij leggen je stap voor stap...
Wat verschil tussen Internet Browsers
3 nov. 2021
Zoals de meeste weten zijn er veel Internet browsers die je kan gebruiken. De meeste mensen gebruiken Google Chrome maar der zijn nog veel meer...

Webshop keurmerk

Onze vermelding op sys.keurmerk.info/

PC Toppers is een gekeurde webshop door Stichting Webshop Keurmerk.

Bekijk hier ons certificaat

Klantenservice

Terug

Producten

PC Toppers maakt gebruik van een Grade systeem om aan te geven hoe het uiterlijk van een bepaald model eruit ziet. De laptops in de afbeeldingen zijn niet de daadwerkelijke laptops die aangeboden worden, deze worden puur gebruikt als voorbeeld.

De sterren systeem heeft alleen betrekking tot het uiterlijk qua gebruikssporen van de laptop en geeft dus geen verdere informatie over specificaties, status van de accu etc.

Laptops worden altijd geleverd met een toetsenbord in US QWERTY of AZERTY op aanvraag.

Bij veel producten kan u bepaalde specificaties upgraden. Welke specificaties geüpgraded kunnen worden is afhankelijk van het product.

Bij een upgrade van een grotere SSD wordt de SSD waarmee het product oorspronkelijk geleverd zou worden niet meegeleverd.

Ja, je ontvangt altijd een factuur per e-mail. Indien je tijdens het afrekenen je bedrijfsnaam invoert, ontvang je een btw-factuur op naam. Let-op: indien het een marge product betreft ontvangt u geen btw-factuur maar een marge factuur. De gegevens voor de btw-factuur kun je invullen tijdens het bestellen.

Staat je vraag er niet tussen? Neem contact met ons op:

085-0606775
[email protected]

Klantenservice

Terug

Betalingen

PC Toppers biedt verschillende betaalmogelijkheden aan, die allemaal kosteloos zijn in gebruik:

  • iDeal
  • Bancontact
  • Apple Pay
  • Klarna Achteraf Betalen
  • Creditcard (Maestro, Mastercard & Visa)

Om te zorgen dat alle betalingen veilig verlopen, maken wij gebruik van een beveiligde internetverbinding.

Deze verbinding wordt automatisch tot stand gebracht zodra je onze website bezoekt.

Hiermee worden alle betalingsgegevens versleuteld verstuurd. Je herkent onze veilige SSL-verbinding aan het gesloten hangslot in de adresbalk.

Staat je vraag er niet tussen? Neem contact met ons op:

085-0606775
[email protected]

Klantenservice

Terug

Garantie & Retour

Als een device niet naar behoren functioneert binnen de toepasselijke garantietermijn, zullen we met een passende oplossing komen. Je device zal dan gratis worden gerepareerd of geruild worden voor een vergelijkbaar exemplaar.

Is dit niet mogelijk? Dan krijg je je geld terug.

Voor alle artikelen die je bij ons koopt, geldt de wettelijke garantie. Wettelijke garantie wil zeggen dat jouw aangekochte product datgene is of moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten.

Bij refurbished artikelen is de standaard garantieperiode 1 jaar.

Bij nieuwe artikelen is de standaard garantieperiode 2 jaar.

Wanneer het probleem een gebruikersfout betreft, valt dit buiten de garantie. Met gebruikersfouten worden onder andere val-, stoot- en vochtschade bedoeld. De garantie vervalt ook bij toepassing van illegale software zonder het merk van de fabrikant. Twijfel je over de garantie? Neem dan contact met ons op. Laat je een device repareren of onderdelen vervangen bij een externe partij? Ook dan vervalt de garantie bij PC Toppers. Verder vallen onderstaande punten buiten onze garantie:

  • Technische mankementen na onze garantieperiode
  • Gebogen toestellen
  • Gebroken cameralens of onderdelen
  • Beschadigde of vieze laadconnector
  • Loszittende onderdelen hoofdtelefoon aansluiting / AUX Flex
  • Loslatende coating bij Retina Macbook schermen

Het duurt gemiddeld 1 tot 3 werkdagen voordat je product bij ons arriveert. Vervolgens proberen we binnen 48 uur je product te repareren en te retourneren. Hierna wordt je product weer naar je teruggestuurd.

Heb je een probleem met het moederbord? Dan kan de reparatie langer duren vanwege de complexiteit.

Bij de keuze voor “geld retour” is de terugbetaaltermijn zo snel mogelijk en in ieder geval binnen 7 dagen nadat u de herroepingsmededeling van de klant heeft ontvangen.

Let op: deze keuze is enkel geldig binnen de 14 dagen bedenktijd.

Helaas is het zo, dat als je toestel zware fysieke schade heeft opgelopen waardoor de glazen onderdelen zijn gebroken, of wanneer de telefoon verbogen is of waterschade heeft opgelopen, het toestel niet meer kan worden gerepareerd onder de garantie. Dit staat ook vermeld in “Garantie & Retour”.

In zo’n situatie kun je ons je toestel toesturen waarna we het toestel tegen betaling repareren. Indien de telefoon zo beschadigd is dat deze niet meer kan worden gerepareerd, kunnen we een schatting van de reparatiekosten opstellen welke je voor je verzekering kan gebruiken.

Staat je vraag er niet tussen? Neem contact met ons op:

085-0606775
[email protected]

Filters

Prijs
Merk
Schermgrootte
Processor
Besturingssysteem
Ingebouwde camera

Klantenservice

Terug

Bestellen & Levering

Standaard verzenden wij pakketten met PostNL en UPS de kosten hiervan bedragen €7,50 euro (excl. BTW).

Bestellingen boven €100 euro worden binnen Nederland en België gratis verzonden.

Wij versturen onze pakketten via PostNL en UPS.
Je bestelling wordt altijd verzekerd verzonden.

Het is helaas niet mogelijk om je pakket af te halen, wel kun via de de PostNL of UPS app kiezen om je pakket bij een pakketpunt te laten bezorgen.

Wij streven ernaar om alle pakketten dezelfde dag nog te verzenden (indien voor 18:00 besteld).

Je ontvangt dezelfde dag daarom ook een email met de Track & Trace waarmee je jouw bestelling kunt volgen.

De bevestigingsmail wordt automatisch verstuurd. Controleer ook even je postvak “ongewenst” (spam). Staat de e-mail daar ook niet in? Dan heb je misschien een verkeerd e-mailadres ingevuld. Als je er niet uitkomt neem dan contact met ons op. Dit kan telefonisch of via ons e-mailadres. Deze kun je hier vinden:

085-0606775
[email protected]
Allereerst spijt het ons dat je een klacht hebt. We helpen je graag om dit op te lossen. Je kunt ons bereiken via de onderstaande contactmethodes:

085-0606775
[email protected]
Dat vinden we erg vervelend. Zoek in dat geval zo snel mogelijk contact met onze servicedesk. Dat kan per e-mail, telefonisch én via de live chat op onze website. Je kunt ons bereiken via de onderstaande contactmethodes:

085-0606775
[email protected]
Het afleveradres kan zolang de bestelling nog niet verzonden is gewijzigd worden.

We vragen je in dit geval contact op te nemen met de klantenservice. Wanneer je artikel reeds verzonden is, is het helaas niet mogelijk het te wijzigen. Je kunt ons bereiken via de onderstaande contactmethodes:

085-0606775
[email protected]
Staat je vraag er niet tussen? Neem contact met ons op:

085-0606775
[email protected]

Inloggen

Nog geen account? Registreer een account.